Ana Sayfa Yerel Bölge Ulusal Dunya Politika Ekonomi Turizm Kültür-Sanat-Magazin Sağlık Spor








Cumhuriyet’in çınarları baloda buluştu
Cumhuriyet’in çınarları baloda buluştu
FETÖ elebaşı Fethullah Gülen öldü
FETÖ elebaşı Fethullah Gülen öldü
Her pedal bir fidan
Her pedal bir fidan
Fedon ; ‘’Yazı ben başlatır ben bitiririm’’
Fedon ; ‘’Yazı ben başlatır ben bitiririm’’
Metin Arolat, sahnede hayatını kaybetti!
Metin Arolat, sahnede hayatını kaybetti!

Atilla Köprülüoğlu

Bir Yeşilçam Çınarı; MÜNİR ÖZKUL
5 Ocak 2022 Çarşamba

‘’2018’in ilk yaprağı düştü kalbimize…

Mahmut Hocamızı kaybettik…"

Türkiye’nin yetiştirdiği en büyük sanatçılardan, tiyatroculardan biriydi

Münir Özkul. 

Bizi bize anlatan efsaneydi.

Sinemada, tiyatroda.

Canlandırdığı bütün karakterlere hayran kaldık.

En çok onun "Baba", "Öğretmen" rollerinde sevdik.

"Gülen Gözler"de,

“Bak Beyim, sana iki çift lafım var” ile başlayan repliğini de ne çok sevmiştik Yaşar Usta'nın;

"Seeen, büyük patron, milyarder, para babası, fabrikalar sahibi Saim Bey!..

Sen mi büyüksün?..

Hayır, ben büyüğüm!

Beeen, Yaşar usta!

Sen benim yanımda bir hiçsin, anlıyor musun, bir hiç!

Gözümde pul kadar bile değerin yok!.."

Münir Özkul, 12 yaşında Ankara’da bir tiyatro oyununda sahneye çıkar. 

Atatürk bu tiyatronun seyircileri arasındadır. Tiyatro da etkili bir performans sergileyen 

Dönemin diğer bir efsanesi Muhsin Ertuğrul tarafından oyun sonunda Atatürk’le tanıştırılır.. 

Atatürk ona övgü ile karşılık verir;

”Çocuk çok büyük bir tiyatrocu olacaksın" der ve başını okşayıp alnından öper...

Bu anekdotu sık sık dostlarıyla paylaşmaktan keyif alırdı. 

1981'de Ses Dergisi'ndendir alıntı;

"Benim sanat yaşamımda beş kişinin büyük etkisi olmuştur.

Bunlar Muhsin Ertuğrul, Ferdi Tayfur, Haldun Dormen, Sadık Şendil ve Şakir Eczacıbaşı'dır.

Sanat yaşamım içinde her zaman İbiş'e ve Kavuklu'ya hayranlık duymuşumdur. Nedenini şöyle anlatayım: İnsanı çeşitli etkilerden kurtarabilseydik ortaya birçok müşterek yönleri olan bir insan tipi çıkardı. Bu, gerçek yönleri ağır basan evrensel insan tanımı ve tipidir.

Ben Kavuklu'da veya İbiş'de kendi içimdeki o insanı yakalamak ve o insana varmak istiyorum.”

Bir röportajında da şöyle konuşur;

"Bu millet beni geçindirmiş, bakmış bana. Demek ki sevilmişim. Bu mutlulukların en büyüğü. Halkıma, milletime teşekkür ediyorum. Allah, onlara daha iyi şeyler vermeyi nasip etsin.”

Başarısını şu sözlerle dile getirirdi;

"Sinemada da tiyatroda da yalnız duygularımla oynadım.

Yaşadım da...

Seyirciye olan yakınlığım oradan.

Beni hep kendileri gibi gördüler.

Seyirci zaten bunu istiyor; kendi gibi birini görmek, yaşamını onunla paylaşmak.

Yaşamda da oyunculukta da yalnız duygularımın peşinden gittim.

İnsan hep başka bir insanı oynuyor yaşamda da. Tiyatro ve sinema yaşamdaki oyunların daha arıtılmış şekli, günlük klişelerde arınmış şekli. İşte ben hep yaşamla sanatımı birleştirmeye çalıştım.

Bildiğim tek oyunculuk yönü, yaşadığım gibi oynamak oldu."

"Onda kötülük diye bir şey yoktu.

O kadar iyi, güzel bereketli bakardı ki dünyaya...

Dünyada böyle yaşamak gerçekten yiğitliktir." diye yazdı Cüneyt Arkın da ardından...

Münir Özkul,

sadece ‘’Hababam Sınıfı’’, ‘’Neşeli Günler’’, ‘’Bizim Aile’’ ‘’Mavi Boncuk’’, ‘’Gırgıriye’’ değildi.

O; Meddahtı!

O; Tuluattı!

O; Ortaoyunuydu!

O; Kavuktu!..

İsmail Dümbüllü’ydü!

İbiş’’ karakteriydi... Ramazan manileriydi...

‘’Yollar kesilmiş alanlar sarılmış/

Tel örgülerçevirmiş yöreni/

Fırıl fırıl kuşlar tepende/ Benden geçti mi demek istiyorsun/

Aç iki kolunu iki yanına/ Korkuluk ol’’

demiş Rıfat Ilgaz’dı Rıfat Ilgaz!..

Bir ömür tiyatroydu. Hâldun Taner’di!

’’Sersem Kocanın Kurnaz Karısı’’ndaki unutulmaz tiradı okuyandı da!:

‘’Aktör dediğin nedir ki, oynarken varızdır.

Yok olunca sesimiz bu hoş kubbede bir hoş seda olarak kalır.

(…)

Artık kendimiz yoğuz.

Seyircilerimiz de kalmadı.

Ama repliklerimiz fısıldaşır durur sabaha kadar.

Gün ağarır, temizleyiciler gelir, replikler yerlerine kaçışır.

Perdeee!’’

Sayısız tiyatro oyunu, 400’ün üzerine filmdi. Dizilerdi...

Sadık Şendil’in "Kanlı Nigar'’ıydı…

Tiyatromuzun gelmişinde de geçmişinde de ‘’en’’ Ustalar’dandı!

12 Eylül cuntacılarını protesto eden ve bu amaçla İstanbul Şehir Tiyatroları’ndan istifa eden tek sanatçıydı!

Hiçbir cümle Münir Özkul’u anlatmaya kafi değildir.

Yetmez!

Yetemez!..

Bilge der ya; ‘’Bu dünyada kendini yüceltenler, ‘sanat ve bilime’ kendini feda edenlerdir!’’

İşte Münir Usta da bir fedaydı tiyatroya, sinemaya...

Yani; sanata!..

Münir Özkul,

bize yüreğini bıraktı, gökyüzünde parlak bir yıldız oldu.

Tıpkı; Adile Naşit, Kemâl Sunal, Tarık Akan, Zeki Alasya, Halit Akçatepe ve diğer ustalar gibi...

Önceki sayfa   Sayfa başına git  
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
YAZARLAR
Sedat Kaya
Sedat Kaya
ÖĞRETMEN
Atilla Köprülüoğlu
Atilla Köprülüoğlu
"ÇEK LOKOMOTİFİ" ZATOPEK
Levent Donduran
Levent Donduran
İhtiyar gözyaşları…
Nüvit Tokdemir
Nüvit Tokdemir
Benim kitap fuarlarım...
Esat Erçetingöz
Esat Erçetingöz
Alaçatı’da “Windfest 2024” rüzgarı esti
Okan Yüksel
Okan Yüksel
GÖZTEPE'NİN "KOCA KAPTANI" GÜRSEL AKSEL
ÇOK OKUNANLAR
ÇOK YORUMLANANLAR
ARŞİV
Ana Sayfa Yerel Bölge Ulusal Dunya Politika Ekonomi Turizm Kültür-Sanat-Magazin Sağlık Spor
KünyeHakkımızda KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri